Αφιέρωμα στο πρώτο Xbox

XBOX...Μία Μικρή Ιστορία...

Έτος...2000!

Ήταν το πέρασμα σε μια νέα εποχή, που άφησε πίσω της τα ρεκόρ που έσπασε το "τεράστιο" τότε Playstation. Η γενιά του, η 5η γενιά video gaming consoles (που απαρτίζονταν επίσης από τα Saturn, N64, Atari Jaguar και 3DO), βρισκόταν πλέον στην δύση της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα χανόταν για πάντα όπως αποδείχθηκε άλλωστε και στα χρόνια που ακολούθησαν! Ακόμα και σήμερα, το 2019, οι περισσότεροι έχουμε ένα ή όλα αυτά τα μηχανήματα να κοσμούν το γραφείο μας ή σε κάποια κούτα στο πατάρι μας, τοποθετημένα με φροντίδα και προσοχή.

Η νέα χιλιετία, ήταν η εποχή που το video gaming έκανε το μεγάλο άλμα και καλωσόρισε στην χώρα μας το "διαστημικό" Playstation 2. Το πέρασμα από τα 32/64bits στα 128 και από την 5η γενιά στην 6η, έμοιαζε σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας και όλοι περιμέναμε πως και πως να γίνει η τεχνολογία αυτή προσιτή για τον οβολό μας. Η προσπάθεια άλλωστε στην εξέλιξη των 128bits μηχανημάτων, είχε ήδη γίνει το 1999 όταν η Sega κατέπληξε τα πλήθη με το πανίσχυρο Dreamcast, κονσόλα που έθετε νέα δεδομένα στην "όγδοη τέχνη" που ακούει στο όνομα Video Games. Όμως το όνειρο της εταιρείας να καταστήσει ως σταθερή αξία ένα τέτοιο μηχάνημα, χάθηκε μέσα σε μικρό βάθος χρόνου, λόγω του κακού της marketing. Μην ξεχνάμε ότι το κακό marketing είναι "ωρολογιακή βόμβα" στα χέρια κάποιου που προσπαθεί να καινοτομήσει.

Επομένως, το 2000, έγινε το μεγάλο "μπαμ" με το λανσάρισμα του Playstation 2 από την Sony, η οποία κατόρθωσε τελικά να το ανεβάσει ακόμα και στο Guinness World Of Records, ως την κονσόλα με τις περισσότερες πωλήσεις στον πλανήτη Γη (ίσως και έξω από αυτήν). Οι υπόλοιποι "συμμαθητές" και "αντίπαλα δέη" του στην γενιά αυτή, ήταν το πανέμορφο και ισχυρό Nintendo Gamecube και το μέγα και τρανό XBOX από την Microsoft.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Το 2001, μόλις πρωτοβγήκε το ΧΒΟΧ, τα τεχνικά του χαρακτηριστικά έμοιαζαν να ανήκουν σε κάποια άλλη εποχή! Η Microsoft, βλέποντας και καταγράφοντας τα συν και τα πλην των μηχανημάτων της Sony και της Nintendo, αποφάσισε να λανσάρει στην αγορά ένα "πακέτο" που θα έφερνε επανάσταση στον τομέα των γραφικών και των games. Όπως και έγινε! Το ογκώδες Microsoft XBOX, υπήρξε τεχνικά η "Barcelona" του console gaming της εποχής.

Και πως να μην ήταν άλλωστε όταν, ανοίγοντάς το, έβλεπε κάποιος μέσα του μια "καρδιά" Intel Pentium III να χτυπάει στα 733MHz, όταν οι υπόλοιπες κονσόλες με το ζόρι έφταναν τα 400MHz? Πως να μην μείνει κάποιος έκθαμβος βλέποντας "κοινά" παιχνίδια στις 3 εκδόσεις (και αναφέρομαι στα games που πρόσεξαν οι προγραμματιστές και δεν έκαναν απλώς ένα "τεμπέλικο" port) με το ΧΒΟΧ να υπερτερεί τόσο στα γραφικά, στα lighting effects όσο και γενικότερα στο πλήθος των πολυγώνων που χρησιμοποιούνταν?

Η NVidia είχε κάνει το θαύμα της! Προίκισε το ΧΒΟΧ με την NV2A κάρτα της, που πάταγε "γκάζι" στα 233ΜΗz, απέδιδε 7.3 GFLOPS και έφτανε τον αριθμό πολυγώνων σε ιλιγγιώδη επίπεδα. Οι διαφορές έγιναν πιο ορατές όταν ανακοινώθηκαν παιχνίδια αποκλειστικά για το μαύρο (αρχικά) "τέρας" της Microsoft (βλέπε Halo, Project Gotham Racing, Panzer Dragoon Orta, Far Cry Instincts, Stranger's Wrath κλπ). Ο μόνος που δεν θα μπορούσε να δει τις διαφορές, σίγουρα θα πρέπει να ήταν, τουλάχιστον, στραβός! Άλλωστε οι developers εκτός από την τεχνολογία αιχμής που τους παρείχε, είχαν και 64Mb στα χέρια τους (DDR @ 200MHz) για να κάνουν "παπάδες" με αυτό το μηχάνημα (βλέπε Fable).
ΤΟ "ΘΗΡΙΩΔΕΣ" XBOX (από τη συλλογή μου)
  • -Διαστάσεις: 320 x 100 x 260mm
  • -Βάρος: 4 kg
Το ΧΒΟΧ, καθότι "κτήνος" οπτικά, λανσαρίστηκε με εξίσου ογκώδη (και άβολα) χειριστήρια (έκδοση F για fat) που έμοιαζαν με μαύρα ... κρουασάν(!) Μέχρι που έγιναν τα ανάλογα παράπονα από διάφορους χρήστες καθώς δεν είναι όλοι ... Bud Spencer και αντικαταστήθηκαν από μια πιο ... "αδυνατισμένη" version, τα S (για slim) αφού πρώτα τα "πλάκωσε" η Microsoft στο γυμναστήριο και στην δίαιτα!
XBOX JOYPADS: Αριστερά το FAT και δεξιά το SLIM
Πέρα από τον τεχνικό του τομέα όμως, η καινοτομία ήρθε με τον εσωτερικό 8Gb (ή 10Gb) δίσκο που περιελάμβανε. Τέρμα τα memory cards και τα επιπλέον έξοδα για δίσκο. Με το ΧΒΟΧ μπορούσε κάποιος να κάνει άπειρα saves, να περάσει mp3 ή ακόμα και ένα φουλ game μέσα στον δίσκο. Ήταν αυτό που χρειαζόταν το console gaming βασικά! Έχοντας ΧΒΟΧ, ξέχναγες το γράψε-σβήσε των blocks που είχαν τα default memory cards των PS2 και GCN και απλώς πατούσες άφοβα το save. Μπορούσες επίσης να παίξεις games έχοντας την δική σου μουσική μέσα (π.χ. στο True Crime: Streets of L.A. ή στο Project Gotham Racing). Μόλις άνοιγες την κονσόλα, σε υποδέχονταν "κεραυνοί" και ένα animated περιβάλλον (το OS του βασιζόταν στα Windows NT).

Η πτώση του....

Πέντε χρόνια σχεδόν μετά από την παγκόσμια πρώτη του και μετά από μια πορεία καλή (αν αναλογιστεί κάποιος τους αμέτρητους τίτλους και το "τσιμεντένιο" marketing της Sony), η Microsoft έβγαλε ανακοίνωση ότι σταματάει την παραγωγή του ΧΒΟΧ (καθώς ασχολιόταν ήδη με τον διάδοχό του, to ΧΒΟΧ 360) . Ήταν μια κίνηση που ξάφνιασε καθώς η Sony συνέχιζε να λανσάρει το PS2 και μάλιστα με επιτυχία.

Έτσι, η "αυτοκρατορία" του πρώτου ΧΒΟΧ "γκρεμίστηκε" κάπως απότομα, άδοξα και άδικα μαζί. Είχα πραγματικά εκπλαγεί όταν είχα ακούσει τότε τις σχετικές ανακοινώσεις, όμως, παρόλα αυτά, ακόμα παίζω games σ' αυτό, που μου θυμίζουν τις στιγμές που έβλεπα το Halo (και όχι μόνο) και έμενα με το στόμα ανοιχτό από τα γραφικά που κατάφερνε το μηχάνημα.

Μερικά ενδεικτικά, XBOX exclusive games:

HALO:

PROJECT GOTHAM RACING:

FABLE:

Παρουσίαση: Panos Pdial Retroshowcase / www.retroshowcase.com