Υπάρχουν πάρα πολλοί retro gamers που έπαιξαν (και μάλλον παίζουν ακόμα) αμέτρητες ώρες με ένα ποδοσφαιράκι που "έκαψε καρδιές". Όχι δεν αναφέρομαι στο "τεράστιο" Kick Off. Αναφέρομαι στο εξίσου φοβερό Sensible Soccer, με τους "λιλιπούτειους" ποδοσφαιριστές, την αχαλίνωτη ταχύτητα και την εντυπωσιακή παρουσίαση. Οι developers πίσω από αυτό το φοβερό game είναι η Sensible Software που ιδρύθηκε από τον Jon Hare και τον Chris Yates το 1986 (!). Οι ίδιοι λοιπόν, είχαν την "φαεινή" (και παράλληλα απίστευτη) ιδέα να...ντύσουν τα συγκεκριμένα μικροσκοπικά sprites στο χακί και να τους ρίξουν σε ανελέητες μάχες (!). Έτσι, το 1994, η Sensible Software δημιούργησε το καταπληκτικό Cannon Fodder! Το παιχνίδι ήταν και είναι διαθέσιμο στους home computers Commodore Amiga, Atari ST, Acorn Archimedes και στα MS-DOS PCs, καθώς και στις κονσόλες Panasonic 3DO, Atari Jaguar, Sega Mega Drive, Super Nintendo και Amiga CD32. Υπάρχει επίσης και μια έκδοση για την φορητή κονσόλα Game Boy Color.

Commodore Amiga Gameplay Sample Video:

ΣΕΝΑΡΙΟ

Το παιχνίδι εκτυλίσσεται σε περίοδο πολέμου (εξ' ου και ο τίτλος "Cannon Fodder" που σημαίνει η "Βορά των Κανονιών). Μόνο που εδώ ουσιαστικά η έννοια Cannon Fodder έχει να κάνει περισσότερο με τους "αναλώσιμους" που στέλνονται σε όλους τους πολέμους για να ανακαλύψουν τις εχθρικές θέσεις και να "μαζέψουν" τις πρώτες σφαίρες. Έτσι και εδώ, μια ομάδα εκπαιδευμένων commandos αναλαμβάνει επικίνδυνες αποστολές (23 τουλάχιστον) σε διάφορα εχθρικά εδάφη, που ποικίλουν από αφιλόξενες ζούγκλες μέχρι και χιονισμένα βουνά. Η ομάδα αυτή λοιπόν (που είναι πεζοπόρος) αναλαμβάνει να αντιμετωπίσει περιπόλους, να καταστρέψει φυλάκια, βάσεις, ακόμα και τεθωρακισμένα οχήματα. Η ανατίναξη και η εξάλειψη των εχθρικών δυνάμεων (που σημειωτέον πραγματοποιούνται με αστείρευτο χιούμορ) έχει ως μοναδικό σκοπό -τι άλλο;- την τελική νίκη! Απλό και απέριττο το σενάριο σίγουρα, όμως το παιχνίδι είναι το κάτι άλλο πραγματικά! 

Atari ST Gameplay Sample Video:


ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Το Cannon Fodder ανήκει στην κατηγορία action strategy και έχει και μπόλικο "μπαμ-μπουμ"! Ο χειρισμός γίνεται με το mouse (στους home υπολογιστές) και με το joypad (στις κονσόλες). Έχετε στη διάθεσή σας μια ομάδα από commandos (στην αρχή μόνο τρεις και στην πορεία όλο και περισσότερους) και θα πρέπει να εξολοθρεύσετε...οτιδήποτε κινείται σε κάθε πίστα. Το mouse βοηθά πολύ στην έκβαση των αποστολών (σε αντίθεση με το joypad που δεν εξυπηρετεί ιδιαίτερα...όπως και στα περισσότερα "mouse driven" παιχνίδια). Με το δεξί πλήκτρο του mouse, και αφού τοποθετήσετε τον pointer εκεί που θέλετε, κάνετε ένα click και η ομάδα κινείται όλη μαζί (ή ο κάθε στρατιώτης μεμονωμένα εφ' όσον τον επιλέξετε) προς την μεριά εκείνη. Με το που θα εντοπίσετε κάποια εχθρική ομάδα και έρθετε σε απόσταση βολής, πιέζετε το δεξί πλήκτρο του mouse και αμέσως ο pointer μετατρέπεται από κλασικό "βελάκι" σε "στόχαστρο"! Εκεί...αρχίζει το πάρτι με τα μικροσκοπικά στρατιωτάκια να αρχίζουν να ουρλιάζουν και να κάνουν ακόμα και "τούμπες" κάθε φορά που πυροβολείτε εναντίον τους. Πραγματικά, έχει πολύ γέλιο! Ωστόσο, καλό είναι να μην πλησιάζετε πολύ κοντά διότι οι εχθροί πυροβολούν την ομάδα και αυτομάτως θα έχετε απώλειες. Σε κάθε επιτυχημένη αποστολή, ο αρχηγός της ομάδας αλλά και οι υπόλοιποι, ανεβαίνουν στρατιωτικό βαθμό ενώ για κάθε απώλεια υπάρχει ο ανάλογος (και αναλώσιμος) αντικαταστάτης. Στην περίπτωση επίθεσης σε κάποιο κτίριο, μπορείτε να πετάξετε και χειροβομβίδες για να σταματήσετε την...ροή των εχθρών που έχουν ήδη σημάνει συναγερμό και να γκρεμίσετε κυριολεκτικά την στρατιωτική εγκατάσταση (η χειροβομβίδα ενεργοποιείται πατώντας παρατεταμένα το αριστερό πλήκτρο του mouse και μια φορά το δεξί). Ο βαθμός δυσκολίας ανεβαίνει (ευτυχώς) σταδιακά, που σημαίνει ότι θα έχετε τον χρόνο να εγκλιματιστείτε (και να εγκληματήσετε παράλληλα) μαθαίνοντας τα controls και καταστρώνοντας στρατηγικά σχέδια ανάλογα με την αποστολή και την εδαφική δομή. Το Cannon Fodder είναι πραγματικά πρωτότυπο για την εποχή του και τέρμα απολαυστικό!         

Atari Jaguar Gameplay Sample Video:


ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Το παιχνίδι το δοκίμασα στην Amiga και ομολογώ ότι είναι τεχνικά άρτιο σε κάθε τομέα. Τα γραφικά του είναι μικροσκοπικά αλλά και πολύχρωμα! Οι χαρακτήρες του (τα sprites) είναι όλα τα λεφτά! Όπως είπα και στην εισαγωγή του άρθρου μου, τα μέλη της ομάδας (αλλά και οι εχθροί) είναι σαν να βγήκαν απευθείας από τα...γήπεδα του Sensible Soccer, πέταξαν από πάνω τους την αθλητική περιβολή και φόρεσαν την στολή παραλλαγής (κοινώς αφήσανε τη δόξα και το χρήμα και πήγαν να θυσιαστούν σαν "κορόιδα"). Οι δε υπόλοιπες λεπτομέρειες είναι τουλάχιστον εντυπωσιακές, καθώς το Cannon Fodder παρουσιάζει με επιτυχία διάφορα πεδία δράσης όπως δάση, ρυάκια, ποτάμια, πετρώδη εδάφη ακόμα και χιονισμένα τοπία. Η κίνηση των backgrounds (τουλάχιστον στην Amiga) είναι πολύ ομαλή και δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα πτώσης στο frame rate, όσα sprites και αν γεμίσουν την οθόνη. Και πάμε τώρα στον ήχο ο οποίος είναι εξίσου εντυπωσιακός με τα γραφικά. Ήδη από την πρώτη επαφή με το παιχνίδι, τα ηχεία του monitor "παίρνουν φωτιά" από ένα φοβερό soundtrack που ονομάζεται "War, Never Been So Much Fun". Οι πιο παλαιοί θα το θυμάστε σίγουρα! Μιλάμε για ένα μουσικό κομμάτι που έγραψε -και τραγούδησε- ο ίδιος ο Jon Hare, ενώ παράλληλα βλέπουμε και digitized φωτογραφίες από όλα τα μέλη της dev ομάδας με...χιουμοριστικές, στρατιωτικές πινελιές. Το "War" είναι από τα game soundtracks που δεν σου κάνει καρδιά να πατήσεις το fire για να ξεκινήσεις! Εντός του παιχνιδιού έχουμε αρκετά πολύ καλά (και πολύ αστεία), sampled ηχητικά εφέ όπως πυροβολισμούς, εκρήξεις, κραυγές αλλά και μερικά άλλα ambient εφέ όπως π.χ. η ροή του νερού στα ποτάμια και άλλα. Ανάμεσα στις αποστολές, βλέπουμε πάντα μια sequence που δείχνει έναν λόφο ο οποίος γεμίζει σιγά σιγά από στρατιώτες στο κάτω μέρος (και από...σταυρούς επάνω). Σε αυτή την sequence, ακούμε άλλο ένα μουσικό κομμάτι που έχει γράψει πάλι ο Jon Hare για μια...πρώην του (!!) Και το πραγματικό κομμάτι έχει και στίχο (όχι όμως στο παιχνίδι). Είναι μια πληροφορία που δεν γνώριζα και που μου είπε ο φίλος μου Vincent GR, τον οποίο και ευχαριστώ. Σε γενικές λοιπόν γραμμές, έχουμε ένα πραγματικά όμορφο παιχνίδι, από όλες τις απόψεις: ιδέα, υλοποίηση, γραφικά, ήχο αλλά και διασκέδαση!             
PC (MS-DOS) Gameplay Sample Video:


ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ (AMIGA):

Γραφικά: 9/10, Ήχος 9/10, Gameplay 9/10


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Υπεύθυνοι Developing / Publishing: Sensible Software
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 1994
Είδος: Action Strategy
Εκδόσεις: Amiga, Atari ST, PC MS-DOS, Game Boy Color, Acorn Archimedes, Sega Mega Drive, Super Nintendo, Atari Jaguar, 3DO, CD32
Δοκιμή Review: Amiga (OCS)
Παρουσίαση: Panos (PDial) Retroshowcase / retroshowcase.com