Retro Games Review: Shadow of the Beast
Αν ρωτήσετε 10 ανθρώπους που κάποτε είχαν (ή ακόμα έχουν) Commodore Amiga, σχετικά με το ποια είναι τα πρώτα παιχνίδια που τους έρχονται στο μυαλό, να είστε σίγουροι ότι τουλάχιστον οι 8 θα βάλουν και το SHADOW OF THE BEAST (ή αλλιώς BEAST) στη λίστα τους. Ο λόγος; Απλός! Το συγκεκριμένο video game, που έκανε την παρθενική του εμφάνιση κατά τη "δύση" της gaming δεκαετίας του 80 -και συγκεκριμένα το 1989- ήταν τόσο άρτιο για την εποχή του, που έφτασε τα γραφικά και τον ήχο της Amiga σε άλλα επίπεδα. Η ομάδα που συνέλαβε και υλοποίησε την όλη ιδέα ήταν η Reflections ενώ η υπεύθυνη λανσαρίσματος και κυκλοφορίας του παιχνιδιού ήταν η μεγάλη Psygnosis. Το Shadow Of The Beast ανήκει στην κατηγορία των action adventure games ενώ περιλαμβάνει και αρκετά στοιχεία hack 'n slash αλλά και run 'n gun.

Commodore Amiga Gameplay Sample Video:

ΣΕΝΑΡΙΟ 

Η ιστορία του παιχνιδιού εξελίσσεται σε μια μυθική χώρα που θυμίζει κάπως την ταινία Barbarian, όπου ένας κακός πολέμαρχος (ονόματι Maletoth), σκοτώνει τον πατέρα του νεαρού Aabron (του ήρωα) και χρησιμοποιεί τις σκοτεινές μαγικές του δυνάμεις για να μεταμορφώσει τον νεαρό σε ένα κακάσχημο "κτήνος" (εξ' ου και το "Beast" του τίτλου). Ο Aabron κατέληξε από νεαρός άνδρας να παίρνει μια μορφή που θυμίζει τον τραγοπόδαρο θεό Πάνα της Ελληνικής Μυθολογίας! Και δεν του άρεσε καθόλου αυτό! Αποφάσισε λοιπόν πως θα πρέπει πλέον να παλέψει σκληρά για να εντοπίσει τον Maletoth, να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα του και -φυσικά- να πάρει πίσω την ανθρώπινη μορφή του "σπάζοντας" την "κατάρα".

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Η περιπέτεια στην οποία έχει άθελά του μπει το νεαρό "κτήνος" δεν θα είναι καθόλου εύκολη καθώς ο Maletoth έχει επιστρατεύσει ποικίλα είδη τεράτων και δαιμόνων προκειμένου να προστατευτεί από το μένος του Aabron, με τον τελευταίο να βασίζεται κυρίως στην δύναμη των χεριών του (!) και ενίοτε σε κάποια όπλα που θα βρει προχωρώντας. Αλλά τα άσχημα νέα δεν τελειώνουν εκεί! Ο Aabron θα πρέπει να προσέχει τόσο τις στρατιές των δαιμόνων (ένοπλων και μη), όσο και τις παγίδες που κρύβει η αφιλόξενη αυτή χώρα, όπως είναι κάποιες λεπίδες που βγαίνουν από το έδαφος, μάτια που πετάγονται ξαφνικά μπροστά του, φωτιές και ακόντια που εμφανίζονται απροειδοποίητα και πολλά άλλα τα οποία κοστίζουν σε ενέργεια. Ο Aabron κινείται από τα αριστερά προς τα δεξιά ή και αντίστροφα, ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες (όπου υπάρχουν), μπορεί να κάνει άλματα για να περάσει πάνω από τυχόν κενά και, φυσικά, μπορεί να χτυπήσει με τις γροθιές του τον κάθε εχθρό που θα βρεθεί μπροστά του. Στο παιχνίδι έχουν συμπεριληφθεί και ορισμένοι γρίφοι που θα πρέπει να λυθούν προκειμένου να προχωρήσετε παρακάτω. Επειδή το επίπεδο της ενέργειας πέφτει εύκολα (έχετε maximum 12 hits), θα πρέπει να μαζεύετε και τα energy boosts που θα βρίσκετε καθ' οδόν. Η αλήθεια είναι ότι το Shadow of The Beast είναι τόσο..."αξιαγάπητο" (λόγω των τεχνικών του στοιχείων) όσο και..."μισητό" (λόγω της πολύ υψηλής δυσκολίας του).

Super Nintendo / Super Famicom Gameplay Sample video:

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Ήδη από την εισαγωγική μουσική του παιχνιδιού με το φοβερό φλάουτο, ξεδιπλώνεται μπροστά σας ένα τεχνικά εντυπωσιακό παιχνίδι. Οι προγραμματιστές, οι υπεύθυνοι των γραφικών αλλά και του ήχου, έχουν κάνει απίστευτη δουλειά. Τα περιβάλλοντα στα οποία κινείται ο Aabron, γεμίζουν με χρώμα την οθόνη σας αφού το παιχνίδι εμφανίζει (μέσω τεχνικής) από 60 έως και 128 χρώματα στην οθόνη. (Σ.Σ. οι αριθμοί αυτοί ξεπερνούν κατά πολύ τα standard 32 χρώματα που μας έχει συνηθίσει η Amiga). Τα πάντα γύρω σας κινούνται ομαλότατα, χωρίς την παραμικρή πτώση στο frame rate όσοι χαρακτήρες κι αν γεμίσουν την οθόνη, ενώ υπάρχει και parallax scrolling με τουλάχιστον 13 επίπεδα (απλά ρίξτε μια ματιά στους ουρανούς του Beast και θα καταλάβετε τι εννοούμε). Στο δε ηχητικό μέρος, το Beast αποτελεί μια μουσική "πανδαισία" με άριστα, στερεοφωνικά soundtracks επιμελώς φτιαγμένα από τον μέγα David Whittaker και πολύ όμορφα, sampled ηχητικά εφέ.

Sega Mega Drive/Genesis Gameplay Sample Video:

ΓΕΝΙΚΑ

 Αν και...εκνευριστικά δύσκολο, το Shadow Of The Beast αποτελεί παιχνίδι "σταθμό" για την Amiga, ενώ έχει προκαλέσει στο παρελθόν κύματα "ζήλιας" από τους κατόχους άλλων 16μπιτων συστημάτων (βλέπε Atari ST) λόγω της τεχνικής του αρτιότητας. Αν και εφ 'όσον ασχοληθείτε μαζί του (ακόμα και σήμερα), οπλιστείτε πρώτα με υπομονή, γιατί το Game Over είναι πάντα πολύ κοντά. 

ΤΟ ΑΝΤΙΠΑΛΟ ΔΕΟΣ

Το Beast προκάλεσε δέος στην gaming κοινότητα του χθες και ως αποτέλεσμα έκανε την εμφάνισή του και σε πολλά συστήματα της εποχής (8μπιτα αλλά και 16μπιτα, υπολογιστές και κονσόλες). Αλλά ο "αιώνιος" αντίπαλος της Amiga ήταν πάντα ο Atari ST (τουλάχιστον έτσι μας μάθανε εκείνα τα χρόνια). Δυστυχώς όμως, το Beast στον Atari ST δεν καταφέρνει να πείσει σε καμία περίπτωση. Είναι αργό και νωχελικό, το frame rate πέφτει δραματικά σε σημείο "επικίνδυνο" για την ενέργεια του Aabron, ο ήχος μπορεί να σπάσει τα "τύμπανα" των αυτιών, ενώ τα 33 (!) του χρώματα δείχνουν ξεθωριασμένα! (Σ.Σ. Οφείλω να ομολογήσω ότι η εισαγωγική μουσική στον ST μου άρεσε πιο πολύ από αυτή της Amiga). Η συγκεκριμένη version μοιάζει σαν οι προγραμματιστές να την έφτιαξαν στα γρήγορα και χωρίς να δώσουν κάποια βαρύτητα, γεγονός που πραγματικά αδικεί το μηχάνημα. Σαφώς και δεν περιμέναμε οποιοδήποτε ST game να φτάσει τα επίπεδα μιας Amiga, όμως η έκδοση του Beast για ST, θα μπορούσε να είναι καλύτερη.

Atari ST Gameplay Sample Video:

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

AMIGA: Γραφικά 9/10, Ήχος 9/10, Gameplay 7/10
ATARI ST: Γραφικά 7/10, Ήχος 6/10, Gameplay 5/10       
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Panos (Pdial) Retroshowcase / retroshowcase.com