Retro Games Review: Agony
 Ήδη από την αρχή της ιστορίας των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, υπήρξαν (και υπάρχουν) εκατοντάδες (για να μην πω χιλιάδες) παιχνίδια που ο βασικός τους στόχος είναι να πυροβολείς ασταμάτητα τα εχθρικά κύματα, είτε πρόκειται για στρατιωτικές δυνάμεις είτε για...εξωγήινες φυλές! Σίγουρα πρόκειται για μια συνταγή που όλοι την έχουμε δοκιμάσει στο παρελθόν, την συναντάμε στο παρόν και (φυσικά) θα την δούμε και στο μέλλον! Αναφέρομαι στην κατηγορία των shoot 'em ups (ή αλλιώς στην κατηγορία "πυροβόλα ότι κινείται, επιπλέει ή πετάει"! Στο AGONY, shoot 'em up παιχνίδι που κυκλοφόρησε το 1992 μόνο για την Amiga, ξεχάστε τους Rambo ήρωες ή τα ανίκητα X-Wings! Στο παιχνίδι αυτό, ο ήρωας είναι μια...κουκουβάγια(!)

ΣΕΝΑΡΙΟ

Τα περισσότερα από shoot 'em ups του παρελθόντος δεν βασίζονται σε κάποιο "μακρόσυρτο" σενάριο. Απλά οπλίζεσαι και ξεκινάς απλόχερα να μοιράζεις "μολύβι" (ή και plasma shots) στους γύρω σου! Το Agony όμως, βασίζεται σε ένα πολύ σύντομο και τελείως σουρεαλιστικό σενάριο: Σ' έναν κόσμο μιας άλλης διάστασης, ένας μάγος ονόματι Acanthropsis (άκου όνομα) ανακαλύπτει μετά από πολύ κόπο μια μοναδική -και συνάμα θανατηφόρα- δύναμη που αποκαλείται "Cosmic Power" (Κοσμική Δύναμη). Μόνο που η ανακάλυψή του αυτή δεν του βγήκε σε καλό καθώς σήμανε και το τέλος του. Λίγες ώρες πριν πεθάνει, ο Acanthropsis εκμυστηρεύεται την ανακάλυψή του στους δυο έμπιστους μαθητές του, τον Alestes και τον Mentor, ενώ παράλληλα τους διδάσκει σχετικά με την χρήση της μεγάλης αυτής δύναμης. Ως αναμενόμενο, ο πιο "φιλόδοξος" από τους δυο και ο πιο "διψασμένος" για εξουσία και ισχύ (ο κακός Mentor στην προκειμένη) στρέφεται εναντίον του Alestes, εξαπολύοντας έναν στρατό από τέρατα και πολλά άλλα "ευφάνταστα" πλάσματα, με μόνο σκοπό να τον αφανίσει! Ο Alestes, με κάποιο μαγικό τρόπο (τον οποίο δεν θα μάθουμε και ποτέ) επιλέγει να μεταμορφωθεί σε κουκουβάγια (!) και ξεκινά την δική του μάχη ενάντια στις δυνάμεις του κακού και το δικό του ταξίδι αναζήτησης της Cosmic Power. Περίεργο σενάριο για shoot 'em up έτσι; Πάμε παρακάτω!        

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Η περιπέτεια ξεκινά κάπως "απότομα", με τον Alestes ήδη στον αέρα και οπλισμένο με ενός είδους λευκά...τόξα (ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων)! Τα τόξα αυτά αποτελούν το αρχικό όπλο του Alestes που μέσω διαφόρων power ups μπορεί να γίνει πιο ευρύ και να καλύψει πιο ανοιχτό οπτικό πεδίο, σκοτώνοντας ακόμα περισσότερους εχθρούς. Οι δαιμονικοί υπηρέτες του Mentor, που ποικίλουν τόσο σε μέγεθος όσο και σε ικανότητες, επιτίθενται κατά κύματα και χωρίς έλεος. Ο Alestes καλείται να τα βάλει με τεράστια πλάσματα, όπως γιγάντιες αράχνες, σαρκοβόρα ψάρια, ιπτάμενα έντομα αλλά και να αποφύγει διάφορες παγίδες. Πέρα από τα τόξα που "ξερνάει" ο Alestes, οπλίζεται και με δυο μαγικά σπαθιά (ένα από πάνω και ένα από κάτω) που τον προστατεύουν σκοτώνοντας όσα πλάσματα προσπαθούν να τον χτυπήσουν από τις ανάλογες πλευρές. Κατά την την πτήση, ο Alestes θα συλλέξει και ορισμένα scrolls, τα οποία προφανώς συνδέονται με την Cosmic Power ενώ, στο τέλος του κάθε level, θα πρέπει να αντιμετωπίσει και το ανάλογο big boss που θα τον αποτρέψει από το να πλησιάσει όλο και περισσότερο προς τον στόχο του. Ευτυχώς το Agony υποστηρίζει auto-fire που σημαίνει πως δεν θα σπάσετε το κόκκινο button του joystick σας πυροβολώντας ασταμάτητα. Μάλιστα, το auto-fire βολεύει αρκετά διότι ορισμένα από τα τέρατα χρειάζονται πολλαπλά χτυπήματα για να καταστραφούν! Η δράση είναι κυριολεκτικά ασταμάτητη και δεν αφήνει τον παίκτη σε ησυχία, όμως κάτι τέτοιο είναι θεμιτό καθώς αυτή είναι και η ουσία ενός shoot 'em up. Το επίπεδο δυσκολίας είναι αρκετά βατό ακόμα και για τους αρχάριους μόνο που αρχικά δυστυχώς έχετε μόλις τρείς ζωές στη διάθεσή σας. 
  
Commodore Amiga Gameplay Sample Video:

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Το Agony ξεκινάει δυνατά παρόλο που του λείπει μια όμορφη εισαγωγή (σαν αυτές που μας έχει συνηθίσει η Psygnosis) η οποία θα μας έδινε ίσως και κάποια παραπάνω στοιχεία της αλλόκοτης ιστορίας του! Μετά το άκρως εντυπωσιακό σήμα της Psygnosis και της Art & Magic, που σας παραπέμπει στο να συνδέσετε την Amiga με κάποιο στερεοφωνικό συγκρότημα, ακολουθεί μια πολύ όμορφη εικόνα ενός παράξενου ηλιοβασιλέματος, που συνοδεύεται από ένα εξαιρετικό, κλασικό κομμάτι σε πιάνο, δημιούργημα του μεγάλου Tim Wright! Χαζεύοντας για λίγο την εικόνα και απολαμβάνοντας την μελωδία, έρχεται η ώρα να ξεκινήσουμε πατώντας το fire! Και εκεί, αρχίζουν τα ωραία! Ένας αλλόκοτος κόσμος σχηματίζεται από τα custom chips της Amiga, με πολύ όμορφα backgrounds (αν και κάπως σκοτεινά επί το πλείστον), με πολλαπλά sprites να "βομβαρδίζουν" την οθόνη, με αχαλίνωτη δράση και όλα μαζί άρτια "δεμένα" με μια...μουσική πανδαισία! Και λέω "πανδαισία" γιατί σε κάθε level, η μουσική του Agony πράγματι σε προδιαθέτει να συνδέσεις την Amiga σε στερεοφωνικό. Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι όμορφα και κινούνται χωρίς το παραμικρό slowdown ενώ οι χρωματικές παλέτες του αλλάζουν συνεχώς με ποικίλες τεχνικές που μόνο στην Amiga ήταν εφικτές (Copper effects συν δυο ξεχωριστά "ντεγκραντέ" 16 χρωμάτων έκαστο, που στα 50 frames ανά δευτερόλεπτο σου δίνουν την αίσθηση της ομαλής εναλλαγής χρωμάτων, εξ' ου και το interlacing στο background). Το Deluxe Paint ΙΙΙ, ένα από τα πιο δυνατά γραφιστικά όπλα της εποχής, φαίνεται πως έκανε πολύ καλή δουλειά. Ωστόσο, υπάρχουν δυστυχώς πολλά σημεία στο παιχνίδι που, λόγω των σκοτεινών χρωμάτων, δεν θα μπορέσετε να ξεχωρίσετε εύκολα τα πυρά των εχθρών! Ανάμεσα στα levels, την στιγμή που φορτώνει η επόμενη πίστα, ξεδιπλώνεται μπροστά σας μια εικόνα φτιαγμένη με 64 χρώματα ταυτόχρονα (Half Bright τεχνική: 32 βασικά χρώματα + 32 ίδια χρώματα με τη μισή φωτεινότητα) η οποία ουσιαστικά αποτελεί την εισαγωγή για τον επόμενο κόσμο που θα πολεμήσετε. Συνδυάζοντας λοιπόν όλα τα παραπάνω στοιχεία, έχουμε στα χέρια μας ένα παιχνίδι που δείχνει τις gaming δυνατότητες που είχε η Amiga τη δεκαετία του 90 (και μάλιστα η Amiga με το κλασικό OCS chipset και όχι η πιο εξελιγμένη AGA).

ΓΕΝΙΚΑ

Σε γενικές γραμμές, το Agony είναι ένα καλό shoot 'em up με το επίπεδο δυσκολίας να αυξάνει σταδιακά. Ωστόσο, το Game Over είναι πολύ κοντά διότι ξεκινάτε με μόλις 3 ζωές και, από ένα σημείο και μετά, οι "αυλικοί" του Mentor γεμίζουν την οθόνη μειώνοντας τις πιθανότητες επιβίωσης! Το Agony έκανε την εμφάνισή του το 1992 μόνο στην Amiga, κάνοντας τους υπόλοιπους να "σκάσουν" από τη ζήλεια τους και ειδικά στο μουσικό μέρος! Αναμφισβήτητα έχει κι αυτό τα πλην του (και είναι αρκετά) όπως π.χ. το γεγονός ότι τα χρώματα είναι "μουντά" και πολλές φορές δεν θα μπορέσετε να αποφύγετε τα πυρά των εχθρών γιατί πολύ απλά ΔΕΝ θα τα διακρίνετε, αλλά όπως και να έχει, ένα τέτοιο παιχνίδι αποτελεί μια δυνατή shoot 'em up εμπειρία.      

ΤΟ ΑΝΤΙΠΑΛΟ ΔΕΟΣ

Ποιο αντίπαλο δέος; Είπαμε, το παιχνίδι είναι Amiga ONLY! Άλλωστε, τα υπόλοιπα μηχανήματα της εποχής (ειδικά το original "αντίπαλο δέος", ο Atari ST) δεν θα μπορούσαν εύκολα να διαχειριστούν ένα τόσο δυνατό τεχνικά παιχνίδι.  

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

AMIGA: Γραφικά 8/10, Ήχος 9/10, Gameplay 7/10          

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Υπεύθυνοι Developing / Publishing: Art & Magic / Psygnosis
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 1992
Είδος: Shoot 'em up
Έκδοση: Commodore Amiga
Παρουσίαση: Panos (PDial) Retroshowcase / retroshowcase.com